Pagina's

maandag 29 september 2008

Lymphemassage

Ik vermeldde dat lymphemassage goed is voor ontzuren. Ik ben even op zoek gegaan naar meer informatie over lymphe massage.
Hier een stukje gekopieerd van masseur Kaldenbach in Amsterdam
www.

Het lymfesysteem is een van de drie grote vochtregulerende systemen in ons lichaam. Kent u ze all drie?

Natuurlijk kent u de bloedsomloop die elke cel in ons lichaam van de nodige zuurstof en voedingsstoffen voorziet. Als u een wondje krijgt ziet u vanzelf uw bloedrode bloed stromen. Au!

Het lymfe-systeem is het tweede systeem, en dat is wat meer geheimzinnig en verborgen. Het is een soort gecombineerde politie- en vuilnisdienst. Het lymfesysteem bevat geen eigen pomp; het lichaam moet dus door beweging van het lichaam zelf of door ontvangen van bewegingen van buiten af zorgen voor goede doorstroming.

Tenslotte is er het nog een derde, nog wonderlijker stelsel, het cranio-sacraal vochtsysteem via de schedel, ruggegraat en het staartbeentje. Met zijn eigen "hartslag" van ca. 8-12 per minuut.

Terug naar het lymfe-systeem. Dat is dus een netwerk van een aantal organen, verbonden via lymfe-haarvaten, lymfeknopen, lymfe-afvoerbuisjes die hun vocht lozen in de bloedstroom. De lymfeknopen zijn kleine tussen-opslagplaatsen. We vinden ze o.a. in grote aantallen in de hals, bovenzijde borstkas, oksels, liezen. Het lymfesysteem transporteert lymfevloeistof van alle weefsels naar de bloedvaten.

In de lymfevloeistof vervoert eiwitten en vetten afkomstig van ons spijsverterings-stelsel. Verder wat rode bloedlichaampjes en héél veel witte bloedlichaampjes, die er zijn om bacterën aan te vallen en op te eten. Het lymfesysteem is het belangrijkste deel van ons immuunsysteem (dat ons lichaam beschermt tegen bacteriën en virussen).

Ik ken mijn eigen lymfesysteem wel van héél erg dichtbij: in 1989 kraag ik de zware ziekte cytomegalie (dat is een vergroting van cellen in het lymfesysteem) en ik ben als gevolg daarvan zo'n 12 jaar ernstig ziek geweest. Herstel kwam niet goed op gang. Massage heeft mij toen wel een push gegeven richting herstel. Een godswonder.

Ik stel mijn massage-deskundigheid inzake lymfe nu graag in dienst van mensen, die hun immuunsysteem goed wakker willen maken en houden door middel van zachte ritmische lymfedrainage en lymfemassage.

LET OP: ik behandel geen mensen met zwellingen, ernstige huidbeschadigingen of oedeem, omdat ik daar niet medisch voor heb "doorgeleerd". Ik ben masseur, geen fysiotherapeut!

Geen opmerkingen: