Pagina's

zondag 28 september 2008

Dagmenu voor licht alkalische voeding en afvallen

Vetcellen kunnen niet floreren in een lichtalkalische omgeving. Daarom is het van belang om meer basevormende (is alkalisch) voedingsmiddelen te nemen.

Ik heb een tijdje de pH-waarde van mijn urine getest en ik ben een beetje geschrokken. Goed is als de pH-waarde toch een paar maal per dag 7 (neutaal zuur-base verhouding) tot 7,2 bereikt. Ik zat zelfs vaak op 4, 5. Dat is zeer zuur.

Ik ben het gaan aanpakken en ik kom na twee weken op gemiddeld zes, dus ik ben er nog niet. Maar ik voel me door de meer alkalische voeding erg lekker en fit.

Ontbijt:
Ik eet voorlopig geen fruit in combinatie met graan, omdat ik nog niet weet hoe dat uitwerkt.
Helaas is mijn sapcentrifuge overleden. Ik begin dus tijdelijk niet met versgeperste groentesappen. Maar dat is in ieder geval eenheel goed begin van de dag.
Ik neem nu een af twee sneden zelfgebakken zuurdesembrood. Dit is zó lekker dat ik er geen beleg op hoef. Maar soms neem ik er een restje groenten van de vorige dag bij.

Tussendoor: fruit vaak een appel of een peer ofwat ik verder voor fruit in huis heb.

Lunch:
Bij de lunch weer zuurdesembrood met feta of zelf gemaakte kaas of soms een groenteschotel met bruine rijst (met gomasio) of met gierst. Soms vis of tofu/tempeh.

Tussendoor: fruit

Avondeten:
Soep van veel groenten, vaak gemixt met de staafmixer. Vaak is dit voor mij al genoeg. Soms neem ik ook nog de groenteschotel die de andere familieleden ook nemen. Als ik wel honger heb een eetlepel rijst of aardappelen erbij.

Dranken: Genoeg water. Goede groene thee en driejarenthee zijn heel goed om te drinken. En licht alkalisch.

Ademen: een paar maal per dag de svara adem beoefenen (zie elders op dit blog)

Het grappige is dat dit menu vrij streng lijkt, maar als je het probeert blijkt het heel makkelijk vol te houden. Je voelt je super goed en hebt veel energie. Ontzuren is goed voor je gezondheid! Verder zijn er veel meer mogelijkheden. Maar omdat ik er pas mee begonnen ben, heb ik nog niet alles uitgeprobeerd. Ik hou jullie op de hoogte!

Nog enkele tips; dadels, rozijnen, noten en dus studentenhaver zijn goed.
Ontdekking: wei, dat overblijft na het zelf maken van kaas werkt heel base vormend. Ik drink er dagelijks een glas van. Recept in volgend bericht!

Geen opmerkingen: