Pagina's

zondag 28 september 2008

Afvallen met licht-alkalische voeding

Het beste voor de gezondheid is een verhouding tussen zure en basische (is alkalisch) voeding van 20 % tot 80%. Helaas is het in Amerika al zover dat de verhouding al omgekeerd is: 80 % zuurvormende voeding en 29 % basevormende voeding

Je moet weten dat vetcellen zich alleen kunnen ophopen in een zure omgeving. Alle welvaartsziekten ontwikkelen zich in een zure omgeving.

Als je dit weet wordt het ineens makkelijker om af te vallen. Ik probeer het nu een tijdje uit ik eet lichtalkalisch en ik val af en heb helemaal geen last van hongergevoel.

Jammer genoeg bestaan er redelijk ingewikkelde lijsten met wat nu zuurvormende en wat basevormende voeding is. Ook de combinatie van voedingsmiddelen kan zuren veroorzaken en de boel kan gaan gisten.

Ik zal wat heel algemene richtlijnen geven. Als je fruit eet, doe da dan tussendoor en niet in combinatie met andere voedingsmiddelen. Over het algemeen zijn groenten en fruit licht alkalisch. Je kunt daar veel van eten. Vlees en vis is zuurvormend. Noten en rozijnen zijn over het algemeen basevormend zo ook dadels en vijgen.

Granen en brood zijn licht zure vormend. Je hebt granen nodig, maar overdrijf niet als je af wilt vallen. Gebruik geen witte rijst of witte pasta. Dat is ernstiger zuurvormend. Zuurdesembrood is goed. Het is goed om je granen bij het ontbijt en de lunch te gebruiken.
Als je ’s avonds een maaltijd van voornamelijk groenten eet, zul je beter slapen, en de volgende dag fitter op staan. Heel goed is groentesoepen.

Als je bloed alkalischer wordt heb je minder eiwitten nodig. Dat is weer mooi meegenomen. Dan kun je makkelijker het vlees laten staan.

Vergeet ik nog te melde dat alle junkfood en alle bewerkte voedingsmiddelen sterkverzurend werken. Laten staan, dus!

In het volgend artikel zal ik even een voorbeeld geven van een mogelijk dagmenu.

Geen opmerkingen: