Pagina's

woensdag 8 augustus 2007

Het resultaat van mediteren

Vroeger snapte ik het hoe en waarom van mediteren niet. En het hoefde voor mij niet. Tot ik een cusus deed waarin er bij iedere bijeenkomst een geleide meditatie was. Het eerste dat ik er aan merkte was dat ik me er gelukkig door ging voelen. Later heb ik ontmoet-je-gids meditaties gedaan (Zie: ) -- dat zijn ook geleide meditaties. Meestal werd ik daar vrolijk van en het was ook handig omdat je vragen kon stellen en je kreeg antwoord. Voor mezelf thuis doe ik soms een geleide meditatie met cd. Of ik zit gewoon stil en probeer zoveel mogelijk zonder gedachten te zitten. Telkens als er weer een stroom gedachten komt, zeg ik tegen mezelf: ontspan. Het gaat het beste als je de goede zit kunt vinden: met rechte rug zitten en proberen te voelen of er wat door je chakra's stroomt. Dat is natuurlijk raar om te zeggen. Het is zo: als je goed recht zit stroomt er een beetje geluk door je lijf. Als je helemaal niks voelt, geeft niet, gewoon bijven zitten en je proberen te ontspannen, verder niks.

Wat is nu het resultaat?
In ieder geval is het goed om te ontspannen en is het dus goed tegen stress. Ik denk dat je als je het voor de eerste keer probeert er al een beetje gelukkig van wordt.
Later krijg je er behoorlijke gelukservaringen van. Op een gegeven moment merk je dat je allerhande ideeën krijgt. Je wordt steeds creatiever. Als je al een tjdje af en toe mediteert of probeert te mediteren, voel je je verbonden. Je voelt je verbonden met hemel en aarde, met de mensen en dieren om je heen. Je voelt je één. En dat maakt je weer gelukkig.

Ik ben niet iemand die super mediteert. Ik heb het een beetje uitgeprobeerd en het doet me goed. Vroeger zag ik het helemaal niet zitten, gewoon aan nietsgaan zitten denken. Toch ben ik er aan begonnen en ik denk dat als ík er zulke mooie resultaten mee behaal dat iedereen dat zal kunnen.

Geen opmerkingen: