Pagina's

woensdag 4 juli 2007

Roy Martina over kritiek

Vandaag heb ik naar "Ik ben in balans" met Roy Martina gekeken. Het thema was EQ en met name hoe om te gaan met kritiek. EQ betekent hoe je omgaat met emoties. Als mensen kritiek krijgen voelen ze zich vaak persoonlijk aangevallen. Ze gaan meteen in de verdediging. Dat is volgens Roy emotioneel debiel. Dat is dus precies wat je niet moet doen. Neem kritiek niet persoonlijk. Luister naar wat de ander te zeggen heeft en bekijk of je daar wat mee kunt doen.

Afgelopen week had ik zelf gedoe met mijn vriend. Wij hadden heen en weer kritiek op elkaar: slechter woord: verwijten naar elkaar. We dachten eigenlijk dat we er niet meer uit kwamen. Maar gelukkig heb ik wat lessen van Roy Martina gehad. Ik ben naar de wc gegaan om een beetje rustig te worden. Daar zijn verschillende manieren voor. Bij mij werkt het volgende heel goed:

Ik vraag aan me zelf :
-Hoe erg (hoe emotioneel, verdrietig, boos ben ik etc.) is het nu met me op een schaal van 10. Dan zeg ik bijvoorbeeld 8.
- Dan vraag ik: wil ik deze emotie (dit verdriet bijvoorbeeld) loslaten. Antwoord is ja of nee.(maakt verder niet uit)
- Dan vraag ik kan ik deze emotie loslaten? Antwoord is ja of nee. (maakt verder niet uit)
- Dan vraag ik: Wil ik deze emotie vasthouden of wil ik vrij zijn? Antwoord is altijd ja.

Dan knip ik met mijn vingers en zeg (of denk) bij iedere knip van mijn vingers laat ik 100 (of 1000) blokkerende emoties los. Dat doe ik een paar keer en dan haal ik een paar keer diep adem en blaas de emoties uit.

Daarna vraag ik mezelf weer hoe erg het nu is. Ik ga dan met de oefening door tot het 0 geworden is. Ik krijg er een blij en opgelucht gevoel van.

In het begin heb ik vaak de oefening helemaal gedaan en nu kan ik een verkorte versie doen.

Ik was dus even in de wc rustig aan het worden. En ik wist meteen wat ik moest zeggen toen ik terug bij mijn partner kwam. Ik zei: Zullen we afspreken dat ik jou geen verwijten meer maak en dat jij af en toe wat romatisch voorstelt. Dat vond hij helemaal oké en we hebben er nog een leuke middag van gemaakt. (Ik werd met het bootje naar huis gevaren.)

Geen opmerkingen: