Pagina's

maandag 9 juli 2007

Babyvoeding en inburgering

De topman van Numico babyvoeding (Bambix en Olvarit) kan in één klap schatrijk worden door de overname van Numico door Danone (81 miljoen).

Een tijdje gleden heb ik met eigen ogen gezien hoe schatrijk Numico is. Ik kwam in de Beurs van Berlage (ik ging op bezoek bij mijn zoon van uitzendbureau Skanna). Daar was een lezing of een feest van Numico gaande. In de Beurs van Berlage bouwen ze altijd al mooie stellages en er is altijd al chique eten. Maar zoiets had ik van mijn leven nog niet gezien. Er was voor ongeveer 10.000 per persoon uitgegeven. Ik keek dus mijn ogen uit en ik dacht: dit is toch wel teveel van het goede.

Toevallig had ik dezelfde dag een informatiedag over inburgering. (Ik heb nog een tijdje les gegeven als NT2-docent aan volwassen vrouwen.) Het programma was oké en de hapjes waren ook oké. Het programma niet fantastisch, maar goed en het eten niet overdadig, maar goed. En daar ben ik dan tevreden mee. Maar het geheel werd in een oud gymlokaal gehouden, met afbladderende muur. En we zaten op stoeltjes-nog net geen klapstoeltjes. Ik vond het nogal schrijnend. Mag een informatiedag voor het onderwijs niet een op goede locatie gehouden worden? Kunnen er geen fatsoenlijke tafels en stoelen betaald worden? Ik dacht dat alle aandacht naar inburgering zou gaan. Ik weet niet waar dat geld heen gaat. In ieder geval niet naar docenten. Inburgering betaalt abominabel slecht. Schoonmaken betaalt beter en een dag voor docenten mag al helemaal niets kosten.

Als ik geld zou willen verdienen zou ik in de babyvoeding gaan. Als ik iets goeds voor de maatschappij wil doen doe ik nog liever vrijwilligerswerk dan als inburgeringsdocent zo respectloos behandeld worden.

Geen opmerkingen: