Pagina's

vrijdag 6 juli 2007

Je kunt ook zelf sapjes verzinnen

Een boek vol met recepten voor sapjes, groentensappen of vruchtensappen of gemengde sappen. Je komt op ideeën waar je zelf nooit aan gedacht zou hebben. Als je al een tijdje sappen maakt ga je waarschijnlijk vanzelf nieuwe combinaties maken. Je hebt het ene of andere ingredieënt net niet in huis of je bent vergeten het te kopen. Dan maak je dus gewoon sap met wat je wél in huis hebt. Je weet ondertussen ook wel welke combinaties je ongeveer lekker vindt.

Mensen die nog geen echte verse sappenperser zijn, zijn er vaak een beetje onzeker over of het een en andere wel bij elkaar past. Ik zou zeggen: probeer maar gewoon. Gezond is het toch en als je het eens niet zo fantastisch lekker vindt: je hebt de vitamines in ieder geval binnen. Ik heb eens eerder geschreven over een kuuroord waar ze je sappen te drinken geven waarvan ze zelf zeggen dat die niet lekker zijn. Zo erg kun je het in ieder geval niet maken, want de meeste sappen zijn gewoon verrukkelijk!

Een verrukkelijk sapje dat ik gisteren maakte, gewoon met wat ik in huis had en niet uit een boek:

Een paar kleine winterwortels
1 rode biet
1 appel
een klein bosje peterselie
een heel klein stukje verse gember.

Het sap is heerlijk. Ook mijn kinderen vinden het lekker.

Geen opmerkingen: