Pagina's

zondag 15 juli 2007

Slapen en wakker worden

In mijn vorig artikeltje schreef ik over slapen en minder slaap nodig hebben. Nu moet ik vertellen dat ik thuis op een waterbed slaap. Een ongestabliseerd waterbed. Dat doe ik al jaren en het is voor mij natuurlijk helemaal normaal.

Op het ogenblik zit ik op de Veluwe in een soort bungalowpark. Het is hier een fantastische omgeving. Ik kan hier goed werken en goed ontspannen. Maar ik mis een waterbed. Telkens weer als ik op andermans bed slaap verbaas ik me erover hoe anderen er kunnen slapen. Ik moet telkens draaien in mijn bed, omdat ik niet precies goed lig en 's morgens ben ik stijf. Ik heb een half uur nodig om wakker te worden. Ik begrijp niet hoe mensen dat vol willen houden.

Op mijn waterbed lig ik niet te woelen. Ik draai me maar amper om, omdat door het water er geen druk op mijn spieren is. Ik lig meteen al in het begin lekker. 's Morgens als ik wakker word heb ik zin in de dag en ik kom direct uit mijn bed. Ik heb nooit last van stijfheid.

Dat ik last kan hebben van stijfheid merk ik nu pas, nu ik op een "normaal" bed slaap.

Ik denk dat mensen niet de moeite willen nemen om aan een waterbed te willen wennen. Ik begrijp dat niet. Het lijkt mij zo duidelijk dat het zo ontzettend beter is voor je slaap. Men schijnt zich moeilijk om te kunnen draaien in een ongestabiliseerd waterbed. Ik heb juist moeite om me om te draaien op een gewoon matras. En vooral het zovaak om moeten draaien breekt me op. Men vergeet gewoon dat je je in een waterbed veel minder vaak hoeft om draaien en het draaien zelf, dat gaat op een gegeven moment echt niet moeilijker dan op een gewoon matras.

Er zijn veel gestabiliseerde waterbedden. Daar begrijp ik ook niks van. Het waterbed moet zoveel mogelijk op een (slecht) matras lijken? Ik heb een ongestabiliseerd waterbed en ik wil thuis nooit meer iets anders.

Er zijn overigens studies genoeg waaruit blijkt dat een waterbed beter is voor je slaap en onder andere voor allerlei rugproblemen. wil je daar meer over weten? Lees dan het boekje : "Slapen op warm water" van Jan Blom. Het is in zijn geheel te lezen op www.liefya.nl.

Geen opmerkingen: