Pagina's

zondag 8 juli 2007

Mijn EMDR ervaring

Mijn EMDR-ervaring

Een paar jaar geleden liep ik bij een psycholoog. Zij vond dat ik een PTSS had (posttraumatische stress stoornis)De derde sessie gingen we EMDR doen. Die term is een afkorting van Eye Movement Desesitization and Reprocessing. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar het klonk interessant en ik deed vol goede moed mee. Ik moest me een situatie van vroeger voor de geest halen en vertellen wat er gebeurde. Ik mocht het niet in de verleden tijd vertellen, maar vertellen alsof ik het nu, op dit moment meemaakte. Ik nam de eerste de beste situatie die in me opkwam voor: ik had eens op straat met mijn man ruzie staan maken. Tijdens dit terughalen van de situatie werd ik behoorlijk geëmotioneerd: ik stampvoette en ik kon niet stil op mijn stoel blijven zitten. Nadat ik de situatie helemaal doorleefd had moest ik het nogmaals doen, maar ik moest me nu voorstellen dat ik anders gereageerd had dan zoals ik toen gereageerd had. Ik moest me voorstellen dat ik me gedroeg zoals ik had willen doen. Ik pakte dus het fietsstoeltje van mijn fiets en sloeg hem ermee en vooral was ik helemaal niet onder de indruk van zijn woorden; ik kon hem goed van weerwoord dienen. Ondertussen moest ik met mijn ogen de vingers van de psycholoog volgen, 20 keer van links naar rechts en weer van links naar rechts, constant door. Het was nogal moeilijk om mijn ogen van links naar rechts te bewegen. Ik wilde eigenlijk niet en het ging maar heel langzaam. Toen was het voorbij. Ze zei dat ik de komende week last van hoofdpijn zou kunnen krijgen en me misschien niet goed zou voelen , maar dat het na een paar dagen weg zou zijn.
Weer thuis kreeg ik ook erg hoofdpijn en ik begon veel aan mijn ex te denken en ik had heel wraakzuchtige gevoelens en heb hem op mijn beurt in gedachten erger behandeld dan hij mij. Ik heb een schriftje bij gehouden en een paar keer de vreselijkste dingen opgeschreven.
Twee weken daarna deden we nog een keer EMDR. Ik had niet echt een situatie voor ogen, maar ik moest telkens denken aan een neef van mij, die me toen ik 10 was aangerand had. Ik heb een van deze situaties in mijn hoofd genomen en weer heb ik de oogbewegingen gedaan.

Na deze twee EMDR-sessies waren mijn paniekaanvallen op straat over. Ik durfde weer gewoon boodschappen te doen en ik dacht dat ik wel weer spoedig terug naar school zou gaan.
Meer lezen?
www.zondergekheid.nl
Nu gratis nieuwe video's om stress te verminderen, schrijf je in:

Geen opmerkingen: