Pagina's

donderdag 3 mei 2007

Yin en Yang of geloofsovertuiging?


Al heel lang ga ik om met de begrippen Yin en Yang. Ongeveer 35 jaar geleden begon ik met macrobiotiek. Ik heb veel kookcursussen gevolgd en ook cursussen over de macrobiotische filosofie. Wat betreft voeding is yin en yang makkelijk te begrijpen; Bijvoorbeeld: eet je veel zout (yang), dan krijg je behoefte aan drinken (yin). Er zijn voedingsmiddelen die niet zo ver van het evenwicht liggen, zoals granen, groenten en zeewier. Als je voedingspatroon in de buurt van dat evenwicht ligt krijg je niet vaak behoefte aan extreem yinne of yange dingen, zoals ijs (yin) of eiereren (yang). Veel macrobioten kunnen dit heel goed aanvoelen of voorspellen. Als ze eens een gebakken ei eten, krijgen ze daarna bijvoorbeeld behoefte aan koffie, terwijl die behoefte er anders niet is. Bij mensen met een ander voedingspatroon werkt het ook zo, maar men is er zich niet van bewust.

Yin en Yang werkt op alle gebieden van het leven. Je kunt een gelijkmatig leven leiden met weinig ups en downs. Veel mesnen weten, dat als er hevig gelukkige periodes in je leven zijn, dat er dan ook vaak dieptepunten zijn.

De laatste tijd weet ik het niet meer zo net. Ik heb een jaar lang de cursus "Life" bij Roy Martina gedaan. Ik heb daar geleerd dat veel wat er in je leven gebeurt, juist zo is omdat je het al verwacht dat het zo is. In plaats van negatieve geloofsovertuigingen, zoals: ik kan dat toch niet, hebben we die omgezet in positieve geloofsovertuigingen. Ik heb gemerkt dat dat heel goed werkt en dat een mens veel meer kan als hij er maar in gelooft.

De film "The secret" heeft hier onder andere ook mee te maken. Ik heb voor mezelf afirantaboekjes geschreven om positieve geloofsovertuigingen te creëren. Een van de boekjes gaat over "ondernemen". Hoewel ik absoluut niet uit een ondernemersfamilie kom, heb ik gemakkelijk geleerd om succesvol zaken te doen. (voor afirantaboekjes zie: www.liefya.nl)

Ik vraag me nu af of wat er met Jan gebeurd is (zie anticlimax en vuurspuwer) een geval van yin en yang is of van geloofsovertuiging. Jan was heel goed bezig met zijn grachtenjournaal (www.grachtenjournaal.nl) Alles liep op rolletjes en hij kreeg veel publiciteit, achter elkaar de Volkskrant het Parool en AT5. Het leek niet meer stuk te kunnen. Ik, met mijn yin en yang -achtergrond dacht wel soms: "o jee, ga jij niet te hard?"
En wat gebeurt er: Hij wordt neergeslagen en zijn camera wordt in de gracht gegooid. Heb ik dat nu opgeroepen met mijn geloofsovertuiging van Yin en Yang of was het gewoon echt yin en yang? Dat zou ik nou wel eens willen weten.

Geen opmerkingen: