Pagina's

zaterdag 19 mei 2007

Krijgen we genoeg vitamines en mineralen binnen?

Ik heb altijd mijn twijfels gehad bij voedingssupplementen en toegevoegde vitmaine c en dergelijke. Ik meende dat je genoeg voedingsmiddelen binnenkrijgt als je een verantwoord voedingsmiddelenpakket gebruikt. Daarbij weet ik dat sommige mensen zelfs kunnen leven van het licht, zonder ondervoedingsverschijnselen te tonen. Maar ja, de meesten van ons zijn gewone mensen. Onderzoeken wijzen soms uit dat het toevoegen van voedingssupplementen geen zin heeft. Daar zet ik dan ook weer mijn vraagtekens bij, want er is nogal een verschil in voedingssupplementen. Ik zou nooit synthetische voedingssupplementen nemen. Ik geloof gewoon niet dat het door het lichaam opgenomen wordt als het niet op een natuurlijke manier gebeurt.

Er doen verhalen de rondte dat mensen die medicijnen moeten gebruiken minder nodig hebben als ze natuurlijke voedingssupplementen gebruiken. Maar ja, daar is dan weer geen officieel onderzoek naar gedaan. Zelf probeer ik genoeg vitaminen en mineralen via de voeding binnen te krijgen. Ik pers verse groenten- en fruitsappen. Dat zou ik overigens ook alleen al doen voor de overheerlijke smaak. Ik eet ook misosoep en gebruik zeewier; dat geeft goede extra mineralen. Ik eet geen vlees, maar bijvoorbeeld wel vette vis, waarbij de vraag dan weer is: krijg je daarmee dan weer niet te veel zware metalen binnen? Voor de zekerheid gebruik ik daarom ook een detox voetenbad, om in ieder geval wat van de gifstoffen uit mijn lijf te verwijderen.

Ik weet het nog niet wat supplementen betreft. In ieder geval als je overweegt om extra vitamines en mineralen te gebruiken, neem dan wel kwaliteit, natuurlijke producten en vooral geen synthetish middel.

En toch niet vergeten dat we een heleboel vitamines en mineralen wél uit onze voeding kunnen halen. Hoeveel groenten, fruit, vis en andere voedingsmiddelen moeten we nu écht gebruiken. En wanneer hebben we meer dan anderen nodig? Dit een volgende keer.

Geen opmerkingen: