Pagina's

zaterdag 19 mei 2007

Leven met minder gif

We kiezen ervoor om te leven in deze welvaartsmaatschappij. Kiezen we er daarom ook voor om op een gegeven moment aan een van de vele welvaartsziekten te lijden? Slechte voedingsgewoonten, slechte leefgewoonten, weinig beweging, daar kunnen we allemaal wat aan doen. We kunnen zeker een beetje langer gezond blijven door hier op te letten. Moeilijker is het om aan alle gifstoffen te ontkomen die ons omringen.

In de eerste plaats worden er allerlei stoffen aan onze voedingsmiddelen toegevoegd. Getest en niet schadelijk bevonden. Geloof je dat? Ik zou zo puur mogelijke voedingsmiddelen kopen. Verder de schoonmaakmiddelen; ik ga steeds vaker schoonmaakspullen uit de natuurvoedingswinkel halen. Geloof me: het scheelt. Cosmetica is ook een ramp. Ik heb een paar dochters en mijn badkamer stikt van de flesjes en tubes.

Ze weten in ieder geval dat ik zelf liever cosmetica zonder vreemde ingrediënten gebruik. Ik gebruik de deodorant, handencreme en body-olie van Dr. Hauschka. Vandaag ben ik jarig en ik heb een gezichtspakketje van Dr. Hauschka gekregen.

Ik word helemaal gelukkig als ik de ingrediëntenlijst van bijvoorbeeld de rozencrème lees:

water
archaideolie
sheaboter
aftreksel van heemst
bijenwas
aftreksel van st. janskruid
rozenwas
aftreksel van rozenbloesem en rozenbottel
avocado-extracten
lecithine
etherische oliën

Dit is heel wat anders dan de onbegrijpelijke termen die je meestal ziet staan.

Ik pak even iets anders uit de kast:
Fenjal ultra sensitive body lotion:
ingrediënten:
Aqua
polyglyceryl,
2PEG-4 stereate,
Isopropyl
Palmitate
Parafinium Liquidum,
Caprylic/Capric tryglyceride,
Trilaurtreth-4 phasphate,
Panthenol,
Lanolin,
Alcohol,
Tocopheryl,
Acetate,
Glycerine,
Parfum,
Allantooin,
Carbomer,
Methyldibromo gluaronitrile,
Phenoxyethanol,
Cyanopsis tetragonoloba

Het verschil is natuurlijk ook dat deze ingrediënten in het Engels en Latijn staan. Maar ik vertrouw het niet.
Bij producten van Dr. Hauschka krijg ik het gevoel dat ze lekkere dingen uit de natuur voor mij door elkaar geroerd hebben. Verder is de geur heel lekker en subtiel.
Geef mij maar Dr. Hauschka.

Er zit een prijs aan. Ook aan de schoonmaakmiddelen uit de natuurvoedingswinkel en bijvoorbeeld biologisch dynamische producten. Maar eigenlijk denk ik, dat als iemand geld heeft om bijvoorbeeld op vakantie te gaan, dat zij dan ook voor minder gif in haar leven kan kiezen.

Geen opmerkingen: