Pagina's

woensdag 5 januari 2011

Bewegen. Wandelen en fietsen niet genoeg?

Misschien net zoals u, dacht ik dat als ik dagelijks wandel en fiets dat dat dan genoeg zou zijn. Ik heb de mogelijkheid gehad om dat heel gemakkelijk bij mezelf uit te testen.

Ik woonde al 9 jaar in Amsterdam. Een groot gedeelte van die tijd ben ik netjes naar de sportschool gegaan. Afgelopen jaar (2010) heb ik het grootste gedeelte van het jaar op het platteland gewoond, namelijk in Chaam, Noord-Brabant. Ik zat daar zo goed als in de bossen. Alle gelegenheid om te wandelen en te fietsen. En dat heb ik ook gedaan met veel plezier. Iedere dag korte stukjes, maar ook urenlange wandel -of fietstochten heb ik gemaakt. Ik heb er van genoten.
Maarik weet ook dat het van groot belang is om te bewegen, want ik heb overgewicht.

Sinds kort ben ik weer terug in Amsterdam. en ik ga weer naar de sportschool. Wandelen en fietsen doe ik ook wel, maar is veel minder leuk en ontspannend dan in de Brabantse bossen.

Mijn oude gegevens stonden nog in de computer van de sportschool.
Mijn gewicht was hetzelfde gebleven, maar helaas was mijn vetpercentage flink gestegen (én flink te hoog!). Mijn conditie was overigens op hetzelfde peil.

Na drie weken, drie keer per week op de fitnesstoestellen getraind te hebben is mijn gewicht nog steeds hetzelfde, maar het vetpercentage al weer een procent minder. (En dus meer gewicht in mijn spieren)

Het is duidelijk, dat tenminste voor mijzelf, wandelen en fietsen niet voldoende is om een gezond vetpercentage te handhaven.

Geen opmerkingen: