Pagina's

zaterdag 20 oktober 2007

Waarom Ap Dijksterhuis? En Afiranta's.

Ik las vandaag (20 oktober 2007) in de Volkskrant over een experiment van Ap Dijksterhuis.
Ik typ het hier even letterlijk over:
De Nijmeegse hoogleraar psychologie Ap Dijksterhuis heeft bijvoorbeeld een experiment gedaan waarbij mensen een potje Triviant moesten spelen. Voordat ze begonne, liet hij ze heel kort een paar woorden zien. De mensen die woorden intelligent en professorhadden gezien, speelden beter dan de mensen die een woord als dom was getoond. Je kunt mensen met woorden beïnvloeden, zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.

Door dit artikel was ik op zoek gegaan naar Ap Dijksterhuis. Ik kon het experiment op internet nog niet vinden. Maar kwam wel bij een eerder door hem geschreven boek. (Vandaar de twee voorgaande berichten op dit blog)

Het was geen onderzoek en enkel maar een experiment. En er is geen bewijs dat het werkelijk waar is. Maar het is toch weer een reden om te gaan bladeren in afirantaboekjes. Bij mij werken de afiranta's. En waarom zou je niet zo'n boekje in je zak stoppen als je bijvoorbeeld in een dip zit (boekje 4: het glas is vol), als je moet studeren: (boekje 3) of als je wat meer omzet wilt halen (boekje 2)?

Geen opmerkingen: