Pagina's

zaterdag 24 oktober 2009

Alternatief Genezen. Gezond op het Platteland (2)



Gisteren ben ik mijn zoektocht naar een natuurvoedingswinkel begonnen. Hier op het platteland. Dat ging makkelijk! Het leven hier wordt nog beter als het al was.
Breda is niet zo ver weg. Ik stapte op mijn fiets, kwam onderweg in Ulvenhout langs de molen. Ik dacht: even kijken of hij open is. En jawel. De molen is iedere zaterdag open tot drie uur of soms iets langer.

De molen is in gebruik om meel te malen. Er wordt door vrijwilligers gemalen. Gisteren kwam ik aan. Uit de verte stond de molen stil. Maar toen ik dichter bij kwam, kwamen de wieken langzaam op gang. De molen in Ulvenhout is voor publiek geopend, maar er is niets toeristisch aan. 't Is gewoon een oude werkmolen. Fantastisch.

Gisteren draaiden de wieken niet om mee te malen. De windkracht werd gebruikt om zakken met hele rogge te hijsen naar de bovenste zolder, waar de rogge later gemalen zou worden. Ik vond het mooi!


De rogge was overigens bestemd voor een jeneverstoker in Baarle-Nassau. Ook niet zover van Chaam af. Goed voor een volgende fietstocht.
Mijn probleem met volkorenmeel is opgelost. Ik kan weer heerlijk mijn eigen allerbeste brood van de wereld bakken. Langzaam gemalen meel, zeezout en zuurdesem.
Wat wil een mens nog meer?

Euh ja, die natuurvoedingswinkel. Die heb ik ook gevonden. aan de Ginnikenweg in Breda.


Alternatief Genezen

Geen opmerkingen: