Pagina's

donderdag 22 oktober 2009

Alternatief Genezen. Gezond op het Platteland?

Wil je gezond worden, dan is er tegenwoordig de optie van alternatief genezen. Voor alternatief genezen is het vooral het beste als je in een gezonde omgeving leeft. Tot voor kort woonde ik in Amsterdam. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen dat dat niet zo gezond is. Het platteland heeft veel voordelen.

Sinds een week zit ik op een bungalowpark in Noord –Brabant. Echt op het platteland. In Chaam. Ik voel me helemaal thuisgekomen. En ik word hier almaar gezonder.

Gezonde omstandigheden van het platteland:
Rust
Genieten
Buitenlucht
Tuin
Beweging

Er zijn echter ook ongezonde omstandigheden hier. Wat kan er hier nou ongezond zijn ten opzichte van Amsterdam?

Ongezonde omstandigheden van het platteland:
Zeer moeilijk aan natuurvoedingsmiddelen te komen. Ik fiets rond en gelukkig vind ik kastanjes. Er liggen bij verschillende boerderijen pompoenen, courgettes en goudrenetten voor een paar centen te koop. Dat vind ik wel weer heerlijk.

Maar:
Ik ben gewend mijn eigen brood te bakken. In ieder dorp in de omgeving is er een (één) supermarkt. In geen enkele kon ik gewoon volkorenmeel kopen. Er zijn wel volkoren broodmixen te krijg, maar ja, die vertrouw ik niet. Ik heb mijn eigen bakje met zuurdesem meeverhuisd. En ik bak nu wit zuurdesembrood (!). Met bruine rijst precies hetzelfde: Alleen zilvervliesrijst te koop die in 10 seconden of 10 minuten gaar is. Ook dat vertrouw ik niet.

Wat is gezonde voeding allereerst:
Voedsel dat zo min mogelijk bewerkingen heeft ondergaan. (Voordat je het koopt dan, je mag het wel zelf bewerken! Koken, bakken etc.)

Oplossingen;
- Haiboerhai.nl bezorgt in Brabant natuurvoeding op bestelling. Jammer, maar net niet in mijn gebied.
- Uitzoeken wanneer de verschillende molens in de buurt (niet zó dicht in de buurt ) geopend zijn om versgemalen meel te kopen.
- Uitzoeken waar de natuurvoedingswinkels in Tilburg en Breda zijn. Wél een eindje fietsen (12 of 15 kilometer) eens per week boodschappen ondernemen. (Ik heb natuurlijk geen auto.)

Als er lezers zijn die weten waar ik in (de buurt van) Chaam het beste aan gezonde voedingsmiddelen kan komen. Wil je even een berichtje plaatsen of mailtje sturen?

Meer informatie over wat gezond is?
www.zondergekheid.nl/ziekte.html

Geen opmerkingen: