Pagina's

vrijdag 27 april 2007

Wat gebeurt er als je mediteert?

Sommige mensen beginnen niet aan mediteren, want ze denken dat dat moeilijk is. Maar ze weten ook niet echt wat het is, denk ik. Nou durf ik eigenlijk ook niet te zeggen wat het mediteren precies is. En of wat ik doe nou precies volgens alle definities mediteren is, vraag ik me ook af.

Ik kan jullie wel vertellen wat er gebeurt als ik probeer te mediteren. Of als ik gewoon bewust aan het ontspannen ben. Vaak ga ik 's morgens vroeg, om zeven uur naar de fitness. Ik sport een half uurtje, en dan neem ik een sauna. Zo vroeg op de ochtend zit ik meestal in mijn eentje in de sauna en in de ontspanningsruimte. Dit is de tijd voor mij om me bewust te ontspannen. Ik doe de oefeningen om al mijn lichaamsdelen een voor een te ontspannen en mijn hoofd zo stil mogelijk te maken. Als dat een beetje lukt, krijg ik daarna een overvloed van nieuwe ideeën in mijn hoofd, ideeën waar ik eerder niet aan gedacht heb. Dus als je gebrek hebt aan ideeën, ga je ontspannen en wacht af. Ik denk dat iedereen nieuwe ideeën kan gebruiken; het maakt je leven steeds interessanter. En vooral ondernemers hebben baat bij nieuwe ideeën.

Als ik voor mijn gevoel écht ga mediteren, doe ik dat meestal thuis in mijn stoel. Weer ontspan ik eerst al mijn ledematen. Soms verbeeld ik me dat er wortels groeien uit mijn voeten en mijn stuitje, diep de aarde in. En ik verbeeld me dat ik in een piramide zit en dat er licht van boven uit de piramide op mij straalt. Soms doe ik een (door mijzelf) geleide meditatie. (zie bijvoorbeeld hier het artikel: avonturenreis). Als ik een tijdje wat vaker mediteer heeft dat tot gevolg, dat ik me verbonden voel. Verbonden met hemel en aarde, verbonden met de mensen om me heen en verbonden met de natuur. Die verbondenheid levert weer een geluksgevoel op, niet hevig, maar een sluimerende basis van geluk.

Ik kan iedereen aanraden om te gaan mediteren. Je kunt het jezelf leren, of door middel van het en of andere boekje; je kunt ook een cursus doen.

Wat gebeurt er dus als je mediteert?
Mijn ervaring is: je krijgt stapels nieuwe ideeën, je voelt verbondenheid en je wordt er gelukkig van.

Geen opmerkingen: