Eerder heb ik bericht over fijnstof in Amsterdam. Ik heb ook nog reclame gemaakt voor benzinebesparende pillen, pillen die ook de uitlaatgassen flink verminderen. In Amsterdam is er ook een andere oplossing. In Amsterdam bestaat 30 % van de oppervlakte uit (vaar)water. De wegen beslaan 10 % van de oppervlakte. En het is vaak file. http://www.grachtenjournaal.nl pleit voor meer vervoer over het water. Ik citeer een stukje:
Dertig procent van Amsterdam is vaarwater. Al het andere verkeer samen moet het doen met een schamele tien procent.
In de zeventiende eeuw woonden er meer mensen in Amsterdam dan nu binnen de grachtengordel in het zelfde gebied.
Er stonden bovendien meer dan duizend pakhuizen in de stad voor opslag van goederen die over de hele wereld werden verspreid.
Bijna alles werd over water aangevoerd. In die tijd werd een veel grotere stroom goederen met menskracht door de Amsterdamse grachten vervoerd,
dan vandaag zelfs maar mogelijk is met vrachtauto’s.
De bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad zou vandaag de dag zelfs met trekschuiten kunnen worden uitgevoerd.
Die zouden er met alle files op de weg niet eens veel méér tijd voor nodig hebben dan vrachtwagens.
Canal Company heeft onlangs 9 elektrisch aangedreven sloepjes aangeschaft voor passagiersvervoer, die ieder minstens een ton vracht kunnen laden.
Een vloot van die sloepjes zou bijna alle vrachtwagens in de binnenstad overbodig kunnen maken.
Na een geleidelijke overschakeling zou op termijn de hele grachtengordel gesloten kunnen worden voor voertuigen boven een bepaald gewicht.
Ook SUV’s zouden daarmee uit de binnenstad geweerd kunnen worden.
Milieuvervuiling, file’s, overvolle wegen en schade aan funderingen van historische gebouwen, het zijn allemaal gewichtige redenen om functioneel gebruik van onze vaarwegen serieus te overwegen als alternatief. De winst voor het milieu en voor ons historisch erfgoed die hier te behalen valt is onschatbaar.
Een mooi idee en een goed initiatief, veel succes ermee!
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten