Pagina's

donderdag 12 april 2007

Stress vervangen door geluksgevoel: essentieel voor gezondheid

Tegenwoordig weet iedereen wel dat stress niet zo best is voor de gezondheid. Het gaat dan over negatieve stress. Negatieve stress is er als je je opgejaagd voelt, tijd tekort komt en niet meer weet hoe je alles gedaan moet krijgen. De situatie waarin je verkeert hoeft niet de oorzaak te zijn, maar heeft er wel vaak mee te maken. Mensen die een geliefde verloren hebben, aan het scheiden zijn, of ontslagen zijn zijn eerder gevoelig voor depressiviteit en gevoelig voor negatieve stress. Men kan zich voorstellen dat alles moeilijker verloopt als je al in de problemen zit en je wordt daar niet gezonder van. Maar je kunt ook stress voelen als er niet echt in je situatie iets aan de hand is. Je kunt ook depressief zijn als er niets is om depressief over te zijn. Sommige mensen kunnen veel meer tegenslag aan dan anderen; ze gaan snel vrolijk door met hun leven. Er zijn veel mensen die genieten van stress, dit noemen we dan positieve stress: Ze gaan als een speer.

Dit waren zomaar wat gedachten over stress en depressiviteit. Ik wil het er helemaal niet over hebben wat de relatie tussen het ene en het andere is. Hoe het komt dat het zus of zo verlopen is. Iedereen heeft zijn eigen leven en iedereen is anders.

Ik wil eigenlijk alleen laten zien dat er ook een andere manier van denken is. Niet van: stress is niet goed voor je gezondheid. Je kunt je ook afvragen: Wat is er daarentegen juist goed voor je gezondheid? Ik geef een tip voor als je vaak gestresst bent, soms in een dip zit of het allemaal niet zo gladjes verloopt, of voor als je een beetje vaak niet zo lekker bent, verkouden of grieperig bent. Ik ben natuurlijk geen dokter en ik kan en wil geen zieken genezen, Maar ik kan wel vertellen wat bij mij werkt en wat waarschijnlijk wel bij meer mensen zal werken om een beetje gezonder door het leven te gaan.

Als je blij bent omdat je aangenomen bent, goede cijfers haalt, verliefd bent, oude vrienden weer ziet en noem maar op dan krijg je een gelukkig gevoel. Ik heb gemerkt dat dat gevoel essentieel is voor mijn gezondheid. Ik denk dat het gevoel werkelijk in mijn hele lichaam werkt, in mijn hoofd, mijn armen en mijn benen, mijn organen en mijn cellen. Ik heb nergens last van als ik gelukkig ben. Dit is makkelijk om te zeggen: natuurlijk voel je je goed als alles leuk en goed is. Ik meen dat het verder gaat dan dat: zoals langdurige stress uitwerking heeft op je gezondheid, zo heeft volgens mij langdurig en geluk uitwerking op je gezondheid.

Nou kun je natuurlijk denken dat je geen invloed hebt op je geluk, dat betwijfel ik overigens, maar ik meen dat je een geluksgevoel kunt oproepen. Ik heb het zelf geleerd door naar meditatie cd's van Roy Martina te luisteren. Je verbeeldt je dan dat je in een gelukkige situatie bent en je leert dan ook om je geluksgevoel te vergroten, gewoon voelen dat je gelukkig bent. Ik heb gemerkt dat ik daardoor in gewone huis- tuin en keukensituaties veel gelukkiger kan zijn. Als je daarmee oefent gaat het op een gegeven moment vanzelf. Ik heb ook mijn eigen "meditaties" gemaakt. Eigenlijk zijn het een soort dromen, waarin ik ervoor zorg dat ik gelukkig ben. Gelukkig zijn kan dan verder een gewoonte worden. Een andere "truc" om je gelukkig te voelen is om pavlov-reacties te gaan kweken. In een volgend artikel zal ik hier verder op in gaan.

Als stress een belangrijke oorzaak kan zijn voor ziekte, dan durf ik te stellen dat een geluksgevoel essentieel kan zijn voor gezondheid.

Meer informatie over Stress? Klik HIERNu gratis nieuwe video's om stress te verminderen, schrijf je in:

Geen opmerkingen: