Pagina's

maandag 25 augustus 2008

Gefrustreerd?

Frustratie
Soms raken we in een bepaalde situatie gefrustreerd.
Heel grof onderscheid ik twee soorten frustratie.

Situatie 1
Vaak komt het voor dat iemand op zijn werk gefrustreerd raakt.. Je weet op je werk wat de doelen zijn en je doet je best. Maar het lijkt of er steeds iemand juist iets anders wil, zodat jij niet gewoon je werk kunt doen. Het kan een collega of een leidinggevende zijn.

Je komt erachter dat jij degene bent die zich steeds weer aanpast. Maar langzamerhand raak je hier gefrustreerd van. Het is dan zaak om goed naar de ander te communiceren. Het wil niet per se zeggen dat door te communiceren de zaak meteen opgelost is. (Het zou overigens wel kúunnen dat door te commuiceren ook de hele zaak is opgelost.) In ieder geval heb je grote kans dat communiceren een eenvoudige oplossing van je frustratie is.

Hier zijn drie manieren om je frustratie op te lossen:, doordat je makkelijker gaat communiceren.

1. Focus.
Laat niet telkens de nieuwe ideeën en plannen van anderen voorgaan. Blijf gefocussed op je doel en de uitgestippelde weg. Laat je niet telkens door de ander in de war brengen. Een oefening om te focussen is: Leg je rechterhand op je hart (of op je hartchakra, in het midden van je borst) En zeg tegen je zelf: focus—(je voornaam) focus. Doe dat drie keer achter elkaar, een paar keer per dag.

2. Open je keelchakra.

Je keelchakra staat voor communiceren. Zit recthtop, ontspan je en stel je keelschakra (kuiltje in je keel) voor als een stralende ster. Plaats dan je handen op je hart en zeg het volgende, luid en duidelijk:

"Ik geef opdracht aan mijn diepste innerlijk om nu alle karma, pijn, verwondingen emoties en celgeheugen voor altijd en volledig te helen, zowel in het verleden, heden als in de toekomst, zodat ik gemakkelijk creatieve expressie kan geven aan wat er in mijn leeft. Ik geef vrijelijk met liefde en passie expressie aan mijn emoties en gevoelens. Dit proces ervaar ik met gemak en passie en ik geniet van dit proces. Nu en altijd . En zo is het, zo is het, zo is het. "

Adem diep en en uit

3. Stimuleer het frustratie-acupunctuurpunt.
Aan de buitenkant van beide ogen zit een acupunctuurpunt wat met frustratie te maken heeft. De puntjes zitten een paar millimeter naast het bot. (Zie plaatje.) Tik op deze puntjes met beide wijsvingers en zeg tegelijkertijd:



"Ik accepteer mezelf en ik hou van mezelf met mijn frustratie vanaf de allereerste keer dat ik deze frustratie heb ervaren en niet heb verwerkt. Ik laat deze frustratie nu helemaal en volledig los en vervang de frustratie door vrijheid van expressie."

Adem diep in en adem met een diepe zucht uit, waarbij je je voorstelt dat je de frustratie loslaat en wegblaast.

Situatie 2
Soms zit je echter in een situatie waar je voor gekozen hebt. Bijvoorbeeld: je hebt je dementerende vader of moeder in huis genomen, maar je raakt er van tijd tot tijd erg gefrustreerd van. Of je gaat dagelijks op bezoek bij je zieke partner of vriend/in in het ziekenhuis.

Dan is het zaak om je door deze situatie, waarvoor je zelf gekozen hebt niet gefrustreerd te raken.
Later meer

Geen opmerkingen: