Pagina's

zaterdag 22 maart 2008

Paasbrood zonder suiker

Zelf maak ik vaak zuurdesembrood. Mijn zuurdesem zet ik in de koelkast en het blijft goed als ik minstens één keer per week zelf brood bak.

Het paasbrod wat ik bak, kan natuurlijk ook met gist gebakken worden. als je er geen suiker in wilt moet je haast wel zelf bakken. Het is het handigst als je al wat ervaring hebt met brood bakken.

Met mijn zuurdesembrood maak ik me niet zo druk om hoeveelheden. Ik pak een hoeveelheid meel. Vaak een gedeelte echt volkorenmeel (niet van AH, want dat is echt geen volkoren) en soms doe ik er bloem doorheen of ik neem extra fijngemalen meel van de natuurvoedingswinkel. Ook atta van de Pakistaanse winkel werkt goed.

Voor mijn paasbrood doe ik krenten, rozijnen, gedroogde abrikozen, walnoten en amandelen uit Marokkaans/Turkse winkel (goedkoop!) door het meel. Daarbij doe ik geraspte verse gember en kaneel. Een bakje zuurdesem erbij, goed kneden en een nacht laten rijzen. (voor gistbrood volg de hoeveelheden van het pak en laat ongeveer een uur rijzen. daarna drie kwartier bakken in een niet al te hete oven0 (180 graden.

Het is verrukkelijk.

Voor zuurdesem: maak een beetje(paar opgehoopte eetlepels) meel aan met water. Laat het op de aanrecht staan en roer iedere dag een beetje door. als het lekker een beetje zurig begint te ruiken na een paardagen, voeg je er iedere dag een beetje meel bij en eventueel wat water en roer. Na ongeveer anderhalve week is het goed. Let op: het moet echt lekker ruiken. Het kan ook zuur stinken, dan is het niet goed gegaan. Begin dan opnieuw. Als je eenmaal goed zuurdesem hebt is het makkelijk om bij te houden. Je houdt na het bakken een beetje zuurdesem over en voeg weer iedere dag wat meel en water toe. Het beste is dan twee keer per week brood ervan bakken en het kan in de koelkast bewaard worden. Als je iedere dag brood wil bakken, buiten de koelkast houden en een grotere hoeveelheid achterhouden.Succes!

Geen opmerkingen: