Pagina's

zaterdag 22 maart 2008

Nogmaals paaseieren verven


Ik heb het gehad over eieren uitblazen, verven en in een paastak hangen (twee berichtern terug). Maar op paasochtend eten we natuurlijk gekookte geverfde eieren.

Als je helemaal zonder gif wilt verven, kun je de (witte)eieren koken in verse spinazie of in in ongekookte rode bietjes. Je krijgt dan een licht groene of licht rode kleur. Ook koken in koffie geeft een kleur, maar ja, dan kun je net zo goed bruine eieren geven.

Dit jaar geeft Albert Heijn met de witte eieren kleurtabletjes in het pak. Ook bij Blokker zijn ze volop vergrijgbaar de verftabletjes.Je pakt dan 6 blikken of potten, waarin je in kokend water het tablet laat oplossen. Je doet er twee lepels azijn bij, dan blijft de kleur beter plakken.Je doet de hete, juist gekookte eieren een voor een in zo'n pot of blik. Deze kleurtabletjes bevatten een verfstof die niet giftig is, maar ja.

Ik zie op de foto dat ik in 2007 niet de moeite genomen heb om de eieren daarna nog verder te schilderen. Vaak doe ik dat wel, met plakkaatverf of stiften. Je maakt dan heel makkelijk een beetje specialere eieren daarvan. Je kunt natuurlijk ook direct op de ongeverfde, hardgekookte (7 minuten)eieren gaan schilderen. Houd er wel rekening mee dat er wel giftige stoffen in de verf zitten.

Ik en mijn gezin nemen na Pasen en sowieso na feestdagen een detox voetenbad, om zoveel mogelijk gifstoffen en overtolligs weer te verwijderen. Want we willen wel meedoen met de maatschappij, maar met zo weinig mogelijk nadelen ervan.

Geen opmerkingen: