Pagina's

zondag 9 maart 2008

Ik breek een lans voor het e-book


Vandaag (08-03-08) in de Volkskrantbijlage een artikel: Droogbroodschrijvers (Pieter Kok). Als je niet tot de allerbeste schrijvers hoort kun je met schrijven amper droog brood verdienen,

De helft van de Nederlandse literaire schrijvers verdient jaarlijks minder dan 5000 euro aan zijn literaire arbeid. Er is verder wel een bestsellercultuur gaande. Boekhandelaren verkopen liever een grote stapel van hetzelfde boek dan dat ze een grote keuze aanbieden. Zo komt het dat goedverkopende schrijvers steeds bekender en rijker worden en arme schrijvers steeds armer.

Bij de non-fictie zal het niet veel anders zijn. Een paar tientallen titels en schrijvers die flink gepromoot worden door de boekhandels. Denk maar aan bijvoorbeeld Sonja Bakker, die met een paar titels in de top tien voorkomt. En de rest kan op een houtje bijten.

Literaire schrijvers kunnen meer geld verdienen uit hun schrijfwerk, zoals lezingen geven en op literaire bijeenkomsten optreden en interviews geven.

Non-fictieschrijvers hebben vaak al een vakgebied waarin ze al eerder hun geld verdienden.

Als dat niet zo is, kun je dan beter maar je schrijven opgeven/, zoals Alex Boogers in de Volkskrant? Begrijpelijk, dat wel, want de meeste schrijvers krijgen maar 10 % van de omzet van hun boek uitbetaald. Als een schrijver een paar duizend exemplaren van een boek verkoopt kan hij er niet van leven. Stel hij schrijft een boek per jaar. Hij verkoopt vijfduizend exemplaren, dan levert hem dat voor een boek van 20 euro. De omzet is 100.000 euro. 10 procent is 10.000 euro—bruto! Daar valt niet van te leven.

Nu kom ik bij mijn eigenlijke onderwerp: e-books. Stel dat hij het boek als e-book verkoopt, maakt niet uit of hij zelf de marketing ter hand neemt, of dat laat doen. Bij een e-book is het normaal dat de schrijver 50% van de omzet verdient. Hij verkoopt weer 5.000 boeken per jaar. De omzet is weer 100.000. Hij ontvangt nu 50 %, dat wordt 50.000 per jaar (bruto). Dat is duidelijk een heel ander verhaal!

In het voorafgaande blijkt dat het uit het oogpunt van de schrijver aantrekkelijker is om het boek als e-book te verkopen.

Maar wat als lezer? Misschien bent u een ouderwetse lezer. Misschien houdt u ervan om uren door een boekhandel te dwalen en het juiste boek te kiezen. Maar: de meeste boekhandels hebben zoveel keuze niet meer! Ze gaan, zoals we boven gezien hebben voor de bestsellers En misschien houdt u ervan om door de bladzijden te bladeren. Ja, ik houd daar zelf ook van om met een boek op de bank te zitten. Maar of we nu willen of niet: de trend is dat we steeds meer achter de computer zitten. Mijn laatste boeken heb ik zelf als e-book via internet gekocht. En waarom? Als ik toch liever met een echt boek op de bank zit?

- Ik word meteen op mijn wenken bediend. Ik zoek een boek uit: ik klik en ik betaal en ik kan meteen gaan lezen, binnen een paar minuten. Het is jammer maar zoals zoveel mensen neem ik de tijd niet om in een boekhandel te gaan snuffelen. Soms bestel ik een gedrukt boek via internet, en dan kan ik zitten wachten. Om eerlijk te zijn zit ik nu op zo’n boek te wachten. Ik wou dat het als e-book verschenen was!
- Ik ben juist blij dat ik niet meer zoveel gedrukte boeken heb: ik heb er al teveel van. Een boekenkast staat mooi, maar ik heb toch mijn boeken naar boven en naar de box verhuisd!
- Last but not least, serieus! Ik gun het de schrijver dat hij geld voor zijn waar krijgt. En ik zou Alex Boogers willen zeggen: zoek een Powerseller die voor jou je boeken als e-book gaat verkopen: 5 keer meer inkomen!

Geen opmerkingen: