Pagina's

donderdag 2 oktober 2008

Ook gefrustreerd?

Een heel groot deel van mensen die een baan hebben raken gefrustreerd op het werk. Dat is eigenlijk vreemd, want meestal heb je toch een baan gekozen die je ligt. Je bent met enthousiasme begonnen. En nu zie je dat je eerst af en toe een beetje ergert en dan gefrustreerd raakt. Het is tijd om er iets aan te doen, want het kan op een ramp uitlopen. Ik zelf ben jaren geleden uiteindelijk ontslagen.

Ik schets hier eerst hoe zo’n frustratie kan ontstaan en hoe het steeds erger wordt.

1. Je bent enthousiast en je hebt goede ideeën over hoe je situaties op je werk kunt verbeteren.
Ikzelf had op de praktijkschool waar ik werkte vergevorderde ideeën over het inrichten van mijn klaslokaal als huiskamer en ik werd bijgestaan door een begeleider. Dit idee werd totaal getorpedeerd en de begeleider werd van me weggehouden

2. De tweede fase is dat men je niet meer ziet staan. Over je idee wordt al helemaal niet gesproken en het lijkt erop dat leidinggevenden je helemaal uit de weg gaan. Je kunt je bedenken dat dit misschien is omdat de leidinggevenden toch wel in de gaten hebben dat ze iets fout aan je gedaan hebben.

3. Daarna gaat het bij jou vastzitten. Je hebt je ongenoegens niet (genoeg) geuit. Je kunt met je fantastische ideeën geen kant uit. Dit is een redelijk gevaarlijke fase. Je hebt kans dat je je zelf opeens ziet uitbarsten in onredelijke boosheid.

Dat is in ieder geval hoe het mijzelf is over komen. Door mijn woede uitval ben ik dus uiteindelijk ontslagen. Als je niet wilt dat dit jou gaat over komen, lees dan ook het volgende artikel met oplossingen.

Geen opmerkingen: