Pagina's

dinsdag 10 augustus 2010

Waar staan de bramen?

In Amsterdam en omgeving weet ik precies waar de bramen te vinden zijn. Vooral dan richting Oost en Diemen. Volg de spoorlijnen en de metrolijnen. Dan kom je heel veel bramen tegen. Ook aan de kant van volkstuintjes staan veel bramen. Alleen zijn volkstuinders juist de weinige mensen die nog bramen plukken. Oost Europeanen en mensen uit Turkije zie je ook wel eens bramen plukken overigens.

Bij de thuishaven van de Hell's Angels staan verder veel bramen, maar vooral als je het paadje daar omhoog gaat, en weer langs de metro.

Tja, maar ik zit nu in Chaam en ik heb al veel rondgefietst, maar ik heb niet echt fantastische bramen gezien. Langs de rand van de weilanden wordt veel gemaaid en er zijn wel jonge bramenstruiken te vinden. Maar er zit niet veel aan. In de bossen, waar zoveel bosbessen stonden, staan maar weinig bramen. De bramenstruiken die ik zag hadden maar kleine braampjes.

De eerste bramen zijn altijd groot en glanzend. Later zijn ze kleiner. Ik dacht dat ik nu wel bramen zou kunnen plukken, maar het was dus echt niet veel.

Toch, als je dit jaar bramen wil plukken zou je nu meten beginnen en de bramen in de gaten houden.

Geen opmerkingen: