Pagina's

dinsdag 31 augustus 2010

Toch nog wat bramen gevonden

Mijn schoonzus die al zo'n 20 jaar in Alphen (NB) woont heeft ook nooit echt veel bramen gevonden in de buurt. Ze heeft nu doornloze bramen aan de rand van de moestuin. Lekker groot en zoet. Vroeger stonden er nog wel wat bramen aan de kant van het Bels lijntje. Het Bels lijntje was een vroegere spoorlijn vanuit ergens in België naar Nederland, naar Tilburg, schat ik. Het is nu een fietspad geworden en met de spoorrails zijn waarschijnlijk de bramenstruiken verdwenen. Enkele stationsgebouwen staan er vlak bij Baarle Nassau nog wel.

Ik heb toch nog bramen geplukt, ook bij Alphen, bij de Kwaalburg, voor wie weet waar het is. Vlakbij de Kwaalburg is ook een oude grafheuvel van ongeveer 2000 vóór Christus. Maar tja als je niet weet waar het is..Het gaat hier over dorpen en gehuchten in de buurt van de grens met België in Noord -Brabant.

Ik heb de bramen gewassen en in de diepvries gelegd, voor later gebruik. Overigens is een braam uit de diepvries ook lekker om zó op te snoepen, lekker koud!

Ik hoorde dar het overigens wél een goed bramenjaar is, dit jaar, 2010. Je kunt op veel plekken nog steeds plukken, maar dan moet je nu wel snel wezen.

Voor wie veel bramen geplukt heeft en er jam van wil maken, bramenjam zonder suiker, zoekt even op aardbeienjam zonder suiker. Ik maakte bramenjam ook zo, met apeldiksap en agar agar als bindmiddel.

Geen opmerkingen: