Pagina's

zaterdag 14 maart 2009

Wandelen met de NS


Een uitstekende manier om weer bij je zelf te komen en te ontstressen is een lange wandeling maken. Ik geef altijd het advies om iedere dat 30 minuten naar buiten te gaan voor een wandeling, wat ook heel goed is natuurlijk. Maar de lange wandelingen, meer dan twee uur zijn iets anders. Het is de bedoeling dat je in je eentje gaat. als je tenminste echt bij jezelf wilt komen en goed bij je gevoel wilt komen. Ik heb ontdekt dat het voor mij zelfs beter werkt, maar ook iets anders dan meditatie.

- Ontstressen. als je twee uur wandelt heb je al genoeg gemalen en komt eindelijk je hoofd een beetje tot stilstand en ga je pas echt voelen.
- Voelen, na twee uur wandelen, ga je je weer voelen zoals je je vroeger voelde, je gaat je weer herinneren wie je bent.
- Verbondenheid, na twee uur wandelen voel je sterk de verbondenheid met de natuur.
- Creativiteit, na twee uur wandelen krijg je nieuwe ideeën, zoals je dat met mediteren ook krijgt.

Als je in de stad woont zoals ik, zijn NS-wandeltochten handig om te beginnen. Alleen, als je in je eentje bent hoor je toch vaak het verkeer op verderop gelegen snelwegen. Ik heb de tocht in Driebergen-Zeist gelopen, het is een fantastisch mooie tocht. (Met veel prachtige boomstronken onderweg, eentje meegenomen)Maar het was niet zo stil als ik wel gewild had.

Ik heb ook de tocht in Delft gelopen, die heel anders was, met weilanden en mooie boerderijtjes en een aangelegd moeras. Ik verwachte zo tussen de steden niet echt de stilte, en die was er ook niet. Op één klein stukje was er wel de stilte. dat was juist toen ik de bebouwde kom van Pijnacker binnenliep. De huizen blokkeerden de voetbal supporters en ineens was ik in een klein straatje met oude bomen. De onrust gleed van me af en er was verbondenheid met de bomen. Op dat kleine stukje werd ik even héél gelukkig.

Ik ben gewend om aan het strand te wandelen. Ik houd daarvan en er is geen stilte, maar het geluid van de branding overheerst alles en dat is oké. de bossen en weilanden zijn een aangename afwisseling. De NS maakt het makkelijk (zie eropuit.nl)
De volgende keer wil ik verder weg van de randstad en snelwegen. Heeft iemand nog een suggestie?

Geen opmerkingen: