Pagina's

zondag 15 maart 2009

Lammetjes


Het eerste lammetje is al lang geleden geboren. En voor mijn neef, die schaapherder is (www.schapenheld.nl)is de lente begonnen bij de geboorte van het eerste lammetje. Ik heb een weekje op de "boerderij" van mijn broer gepastom honden uit te laten, kippen te voerenen dergelijke. Toen ben ik ook in de schuur bij de schapen geweest. En ik heb een paar lammetjes geboren zien worden.

Als het lammetje net geboren is, ligt het op de grond en moeder schaap begint te likken. Het lammetje wil al vrijwel meteen opstaan. Het lukt al snel, maar de eerste paar pogingen zijn hilarisch. Ik heb een half uur staan kijken tot het lammetje voor het eerst ging drinken. De moeder vond het beestje zo prachtig, dat ze niet op kon houden met te likken. Het lammetje zelf zocht naar tepeltjes om te drinken, maar de moeder had dat nog niet door en duwde hem weg om hem te likken. Het duurde wel 20 minuten, voor dat hij eindelijk de zo belangrijke biest binnen had. Mijn zoon heeft er een stukje van gefilmd. Ik zal later proberen of ik het hier kan plaatsen.

De schapenheld was vroeger al schaapherder. Hij vond een kleine kudde wel leuk. Maar wil het zakelijk lukken, moet ook hij steeds groter worden. Hij neemt nu zijn laptop mee naar de schuur en ieder nieuw geboren lammetje komt in het systeem.

Maar het gewone grazen op de hei gaat gewoon door met de kudde. En ook bijvoorbeeld op de bermen, om het gras langs de wegkant kort te houden. Het geld wordt voornamelijk verdiend met begrazingsprojecten. Binnenkort heeft hij er een nieuw project bij. Een stuk bos weer terugtoveren naar heidelandschap. Heide ontstaat namelijk niet zonder schapen.

Het leuke is overigens dat hij ook met geïnteresseerden gaat wandelen of zelfs als kinderfeestje. zie www.schapenheld.nl

Geen opmerkingen: