Pagina's

woensdag 23 april 2008

Zonder stress meer werk

Misschien heb je de neiging om gestrest te zijn. Dat is niet zo gek, in onze maatschappij. Het is heel waarschijnlijk dat je eigenlijk te weinig tijd hebt om aales te doen wat je wilt/moet doen. Ikzelf neig ook naar stress.

Maar ik heb ontdekt dat hoe minder ik last van stress heb, hoe meer werk ik uiteindelijk doe. Misschien heb je dit al eerder gehoord. Maar hoe pak je dat dan aan?

Eigenlijk wil ik 6 uur per dag (thuis) werken, maar omdat dat niet lukt en ik er gestrest van raak, zeg ik tegen mezelf: iedere dag 3 of 4 uur werken. Op zondag niets en op zaterdag als ik zin heb. Buiten mijn werk om heb ik ook een huishouden-iedere dag een half uur en wat meer op zaterdag en wil ik sporten,3 x per week. Van oorsprong ben ik een ochtendmens en ik ben heel blij dat mijn fitnesscentrum iedere ochtend, behalve weekend om 7 uur open is.

Voor iemand die aan de computer werkt is het belangrijk om niet de hele dag mail te checken. Ik doe het drie keer, omdat ik bestellingen kan krijgen. 's morgens, 's middags om drie uur (om eventueel nog te kunnen verzenden) en 's avonds.

En dit is mijn dagindeling:
7.00 tot 9.00 fitness
sapje persen
9.15 tot 11.15 schrijfwerk
11.15 tot 12.30 huishouden
12.30 tot 13.30 pauze
13.30 tot 17.00 vrij om te doen wat ik wil: vooral leuke dingen: wandelen, mediteren, saxofoon spelen, lezen, naar zee of fietsen.
17.00 - 20.00 koken,eten en dergelijke
's avonds 1 of 2 uur aan het werk aan de pc.

Ik houd me niet strikt aan de tijden. Soms werk ik 's avonds langer door en ben ik later wakker, zodat mijn sportcentrum erover schiet. Soms laat ik het huishouden even zitten.

Maar omdat ik zowel huishouden als fitness erg ruim ingedeeld heb. (3 keer per week is ook goed) lukt het me heel goed om huishouden en fitness te doen. en dat zijn juist de dingen die erover schieten bij stress.

Zodra ik 's morgens twee uur schrijfwerk gedaan heb denk ik :YES! Klaar! IK HEB DE HELE MIDDAG VRIJ!

Dat gevoel van zeeën van tijd hebben, dat doet het hem. 's Avonds heb ik dan weer zin om aan het werk te gaan. Uiteindelijk blijkt dat ik vaak veel meer dan drie of vier uur werk. En dat doe ik alleen als ik er plezier in heb! Dus ik doe meer werk, terwijl ik het gevoel heb dat ik meer vrije tijd heb.

Veel mensen hebben natuurlijk een baan en kinderen. Ja, dat heb ik ook gehad (kinderen heb ik nog steeds, maar ze zijn nu groot). Onthoud in ieder geval dat het belangrijk is om het gevoel te hebben dat je zeeën van tijd hebt. Als je dat gevoel kunt creëren, komt er vanzelf veel uit je handen.

Wil je meer lezen over stress, je stress testen en adviezen krijgen? Klik op de link.
www.zondergekheid.nl/stress.htm
GRATIS E-BOOK

1 opmerking:

financialproject zei

Themes
Talks
Speakers
Joining TED
Member Profiles
Sign In
About TED
TED Conferences
TED Blog
TED Prize
Profile Main | Full Bio | Favorites | Comments Favorite Themes:This member doesn't have any favorite themes yet.
Favorite Talks:This member doesn't have any favorite talks yet.
Favorite Speakers:This member doesn't have any favorite speakers yet.
Favorite Members:This member doesn't have any favorite members yet.
TED
© TED Conferences, LLC Contact | Help | Terms of Use | Privacy Policy