Pagina's

donderdag 3 april 2008

Grote schoonmaak en afvallen (Oprah Winfrey)

Gisteren zag ik de aflevering van Oprah Winfrey die ging over een dikke familie die de raad kreeg het huis eens goed schoon te maken. ze moesten alle overtollige zaken weggooien en dan zouden ze ook overtollig gewicht makkelijker kwijtraken.

Of dat zo is of niet, een grote schoonmaak in de lente is altijd een goed idee. Een grote schoonmaak in je lijf in de lente is ookaltijd een goed idee. Als je lekker je huis aan het opruimen en poetsen bent en als beloning een paar kilo eraf krijgt: wie wil dat niet proberen?

Voor wie het nog niet gezien heeft in de Allerhande van Albert Heijn van deze maan (april 2008) is een bijlage voor de grote schoonmaak. Hij lijkt me heel handig voor iedereen, maar vooral voor beginners. Ik herinner me nog, dat toen ik ging studeren in Amsterdam en mijn eerste eigen kamer had, dat ik naar een kleine kruidenierswinkel ging om te vragen waarmee ik de wc schoon moest maken! Er zijn natuurlijk kinderen die thuis alles geleerd hebben, maar lang niet iedereen, schat ik!

Een goede tip uit het programma van Oprah was: als je iets nieuws aanschaft: gooi dan iets ouds weg (of breng het naar tweedehandswinkelo.i.d). Ik ben gisteren begonnen met de sokken. Ik heb een overvloed aan oude en nergens bijpassende sokken. Ik heb ze gisteren uitgezocht en het grootste gedeelte weggegooid. Vandaag op pad voor nieuwe sokken (meer waarschijnlijk dat ik ze even bij Otto bestel) Hetzelfde met de tandenborstels. Ik heb zeven kinderen waarvan de meeste op zichzelf wonen, maar er staat hier dan nog wel een tandenborstel. Ik koop een pakketje nieuwe, de oude kunnen weg. Mijn kleerkast gaat ook onder de bijl.

Mijn kelderbox valt wel mee. Maar die doorloop ik toch ook even, ook met het principe: zet ik er van boven iets in, dan moet er iets ouds uit.

Mijn keukenkastjes staan te vol. De komende twee weken maak ik zoveel mogelijk op, pakjes en potjes leegmaken. Even geen op te slaan producten bij kopen. Tenslotte Alles doorpluizen wat er nog in zit en rigoureus wegdoen wat niet gezond is of oud is, of toch niet gebruikt wordt.

Daarnaast en daarna aan het schoonmaken. Als het nodig is sommige tips van de allerhande gebruiken. Deze kende ik al, maar wil ik toch even vermelden: in plaats van heel vervuilend afvoerontstopper kun je soda met heet water door je afvoeren gieten. als je dit eens per maand doet raken je afvoeren niet meer verstopt!

Geen opmerkingen: