Pagina's

woensdag 21 september 2011

Hoe word je gezond oud?

Vandaag liep ik over de Albert Cuypmarkt. Ik kwam een mevrouw tegen en we maakten een praatje. Ze paste wel eens op bij een kraampje als de eigenaar even weg wilde. Vandaag had ze voor een kraamhouder even een nieuwe haring gehaald. Ik was zelf op weg om een haringkje te gaan halen. Ze kon me precies vertellen waar ze de lekkerste haring hadden. Het was een kranige oude mevrouw, Ze liep stevig door. Ze vertelde me dat haar dochter 72 was. En hoe oud bent u dan was de vanzelfsprekende vraag.

Ik ben 93, zei ze. ik vroeg haar hoe ze zo gezond bleef. Gezond eten, zelf een sapje persen en af en toe een glaasje wijn bij het eten vertelde ze me. En soms een verse haring, dacht ik er zelf bij.

Vrouwen die nu nog niet oud zijn moeten wat meer doen om gezond oud te worden. Onze voeding is niet vanzelf gezond, we bewegen niet vanzelf en we worden blootgesteld aan giftige chemische stoffen. Sinds kort is mijn lijboek : de houdbare vrouw. In het volgende bericht hier meer over.



Geen opmerkingen: