Pagina's

woensdag 27 juli 2011

Welke Therapie?

1. Cognitieve Gedragstherapie

Door psychologen wordt het meest gebruikt gemaakt van Cognitieve Gedragstherapieën. Er zijn her verschillende soorten therapie van. De basis is: Er is een gebeurtenis, in gedachten verbind je daarmee negatieve associaties. Bijvoorbeeld: er wordt aan je deur gebeld. Je denke dat dat wel een deurwaarder/ de vervelende buurman is en je doet niet open. Gevolg: Je doet steeds vaker de deur niet meer open . Of : je ziet een bekende op straat en je hebt niet gereageerd op haar laatste uitnodiging. Je denkt: ze zal er wel over beginnen en je loopt een straatje om en gaat haar steeds meer vermijden. Of : Je gaat je collega/baas steeds meer vermijden omdat je kritiek verwacht. Vaak heb je het mis met deze veronderstellingen. Hoe deze therapieën werken kun je lezen in : Beren op de weg, spinsels in je hoofd. Het is het boek wat mijn eerste psycholoog jaren geleden me aan heeft geraden.

2. R.E.T (Rationele Effectiviteits Training) Tegenwoordig ook: REBT)


Dit is een door psychologen veelgebruikte cognitieve gedragstherapie. De nadruk ligt op praktische oefeningen om je gedrag te veranderen met de aandacht op hoe je je daarbij voelt.

3. EMDR (Eye Movement Desentization and Reprocessing)

Deze therapie wordt vooral gebruikt als er sprake is van een trauma, dat wil zeggen als je korter of langer geleden iets ergs meegemaakt hebt, zoals misbruik, mishandling, geweld, onder andere oorlogsgeweld. Of enige andere traumatische gebeurtenis (ongeluk, brand , sterfgeval, etc.). Door een speciale manier van je ogen bewegen en naar de traumatische gebeurtenis terug gaan kan het trauma snel opgelost worden. Deze therapie wordt door speciaal opgeleide trauma psychologen toegepast. De methode is wel aan kritiek onderhevig, maar heeft toch de hoogste effectiviteit. De therapie kan heel heftig zijn.

4. Mindfullness (Mindfullnessbased Cognitive Therapy)


Meestal doen we veel handelingen automatisch: eten, lopen, fietsen zonder dat we echt proeven, zien, ruiken en luisteren. Vaak oordelen we al zonder dat we ons dat bewust zijn. Mindfullness is erop gericht je bewust te worden van het moment en te aanvaarden zonder te oordelen. Je leert meer te leven in het moment, de automatismen waar nodig af te leren en je bewust te worden van je oordelen en veroordelen.

5. Gestalttherapie


Gestalttherapie is een holistische therapie . Dat wil zeggen dat men kijkt naar een eenheid lichaam en geest. Mijn ervaring met Gestalttherapie is dat ik constant bij de les gehouden werd. Ik werd me bewust van wat ik zei en ik werd telkens gevraagd: hoe voel je je als je dat zegt, en voel maar. Hoe voelt het als je dat zegt. Zeg dat op een andere manier. Het werkt voor mij voor mij perfect om me meer bewust te worden van wat ik zeg en voel. Ik vond het ook heel prettig om vooral op mijn gevoel af te gaan en juist niet, zoals met de cognitieve gedragstherapie (bijv RET) allereerst rationeel te kijken.


6. NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren)


NLP is een zich steeds verder ontwikkelende therapie. Je kunt ook heel verschillende therapieën krijgen die allemaal onder NLP vallen. De NLP heeft elementen van Gestalttherapie, maar is vooral ontstaan door het leren van mensen met bijzondere vermogens .Daarnaast is het gebaseerd op innerlijk onderzoek en innerlijke veranderingen. Verder zijn er technieken om goed contact met anderen te maken. Er wordt ook gebruik gemaakt van taal om je te verbeteren.

7. EE (Emotioneel Evenwicht) en EFT


Emotioneel Evenwicht is samengesteld uit onderdelen van kinesiologie, acupunctuur en NLP. Soms wordt er ook gebruik gemaakt van Affirmatie technieken en visualisatie technieken. Het belangrijkste kenmerk is het gebruik en stimuleren van acupunctuurpuntjes. Je hoeft hiervoor niet naar een acupuncturist. Je kunt de puntjes zelf stimuleren, door bijvoorbeeld te tikken of te masseren.

8. Affirmatietechnieken


Door vaak tegen jezelf te zeggen dat je bent zoals je wilt zijn, ga je daarin geloven en wordt het gemakkelijker je zelf te veranderen. Er zijn technieken om de affirmaties te versterken.

9. Visualisatietechnieken


Door te visualiseren of je voor te stellen hoe je wilt dat je leven is, wordt het gemakkelijker hierin te geloven en je wereld daadwerkelijk te veranderen. Verschillende therapieën maken hier gebruik van. Ook bijvoorbeeld traditionele therapieën bij de psycholoog en bij EMDR.

Geen opmerkingen: