Pagina's

zondag 4 november 2007

Onderzoekje Trilplaat

Bij mijn eigen sportclub - ik bedoel; de club waar ik heenga, (Squash city in Amsterdam) staat een I-tonic trilplaat. Ik had afgelopen vrijdag een afspraak om de trilplaat uit te proberen en om er instructie voor te krijgen. De instructeur zei dat het een goede aanvulling is op je fitnesoefeningen; je spieren worden telkens aangespannen;je krijgt er een strak lijf van. ik heb gevraagd hoe het zit met het door elkaar schudden van je ingewanden. Hij dacht dat het wel mee zou vallen. Maar we deden geen ofeningen met zitten op de plaat. Het is gewoon niet fijn om dat te doen. Dat lijkt me dan een eenvoudige oplossing van dat probleem. Ik heb een paar oefeningen gedaan op de lichtste trilstand en 30 seconden lang. Nou dat is niet teveel, lijkt me. Bij de eerste oefening voelde ik mijn neus en oren kriebelen. Het kriebelen van mijn oren was na de tweede oefening al over. Verder waren de oefeningen voor armen en benen) lekker kort. dus wat dat betreft vin ik het een heel mooie: in een paar minuten ben je klaar. Op het laatst mocht ik mijn kuiten op de trilplaat leggen en werden mijn kuiten gemasseerd. Dat was heerlijk en dat had wat mij betreft wel wat langer gekund.

Bij Squash city kun je als je een abonnement hebt gratis op de trilplaat. Ik ga dat dus ook doen. Maar juist voor de dagen dat ik niet sport, zou ik er toch wel graag een thuis hebben.

Ik ben ook nog bij een fysiotherapeut langs gegaan. Ze vertelde me dat de trilplaat heel goed is voor de bloeddoorstroming en voor de botdichtheid (wat dat ook mag zijn) Het is alleen nog niet duidelijk of het geen schade aan zou kunnen brengen aan de hersenen. Daar kunnen ze pas over een jaar of twintig iets zinnigs over zeggen.
Ikzelf denk dan: je kunt de trilplaat gerust gebruiken, maar doe het voorzichtig, niet meer dan een paar minuten per dag. Je krijgt dan al wel de voordelen en waarschijnlijk ervaar je geen nadelige verschijnselen.

Geen opmerkingen: