Pagina's

woensdag 20 februari 2008

Kristo, over psychose

Voor de promotie van mijn e-book zonderGEKheid
kwam ik het blog van Kristo tegen.

Sindsdien blijf ik de artikeltjes op het blog lezen. Het gaat over zongenaamde "stoornissen" zoals psychose(op het ogenblik), bipolariteit en andere.
Ik ben daar in geïnteresseerd, omdat zij, net zoals ik liever geen medicijnen gebruiken.

Ik kopieer een stukje van zijn laatste artikel hier, omdat ik blij ben te lezen, dat ook bij echte psychose er een mogelijkheid is om er doorheen te komen zonder medicijnen. Er moet zeer liefdevolle begeleiding zijn. Dat is het belangrijkste.
Hier volgt het citaat:

Ik herken me in de drang doorheen de psychose te kunnen gaan zonder dat het teveel onderdrukt wordt. Jammer genoeg kan dit voorlopig enkel in Amerika. In België en Nederland is dit voorlopig nog onmogelijk, daar heb je enkel het reguliere kader. Het zou tot 8 weken kunnen duren alvorens men doorheen heel de psychotische ervaring is gegaan zonder medicijnen in te nemen. Er is dan een plek nodig waar je met liefde en zorg omringd wordt. (...)

Het verband tussen psychose en mystiek is al meermaals besproken. Psychose is het ene eind van het spectrum, mystiek het andere. Wel kan je volgens mij mits goede begeleiding een transitie maken van het ene naar het andere eind door doorheen de psychotische ervaring te gaan. Ze krijgt dan een transformerend karakter. Zo krijg je een herboren mysticus. Ik geloof er sterk in dat dit mogelijk is. Nogmaals, in Amerika zijn ze daar veel intensiever mee bezig met mensen als professor David Lukoff en zijn collega's. De psychiatrie schijnt deze mogelijkheid over het hoofd te zien, men kiest de gemakkelijkheidsoplossing door onmiddellijk medicijnen toe te dienen. De literatuur wijst aan dat de psychotische beleving vanzelf overgaat, het zou maximum 8 weken duren. Al die tijd is een liefdevolle begeleiding noodzakelijk, en er is altijd medicatie in de buurt nodig voor wanneer het proces ontspoort

Zie het artikel
Of ga naar Kristoplace

Geen opmerkingen: